Voor €7500 eeuwige roem of effectief je doelgroep bereiken
Ik mag graag de discussie aangaan over wat een reclamebesteding uiteindelijk onder aan de streep oplevert. Aan de hand van twee cases laat ik het verschil zien of te wel eeuwige roem of scoren.
Wij vinden uw bedrijf zo uniek, wij willen u graag in ons programma. U komt op TV!
De telefonische verkoop benadert u en stelt voor een video te maken van uw bedrijf. De opname wordt op landelijke TV vertoont en uw bedrijf past precies in de doelgroep van het programma. Het verkoopteam behoort tot een commercieel videoproductie bedrijf waarbij het verdienmodel bestaat uit het duur verkopen van uitzendminuten. Het productiehuis heeft een format bedacht, bijvoorbeeld ‘Gezond leven, zo doe je dat!’
Vervolgens worden er in de breedste zin bedrijven benaderd, van groenteboer tot fitness -center en van fietsenwinkel tot schoonheidsspecialiste. Het past tenslotte allemaal in de ruime doelgroep. De ondernemer komt 3 minuten in beeld en men krijgt het filmpje voor eigen gebruik.
Hoeveel mensen kijken er?
Nu hebben de RTL’s en SBS zessen primetime uren waarin zij bijvoorbeeld Linda de Mol programmeren en daarom heen dure reclame verkopen van de bekende merken. Op de uren dat er weinig TV wordt gekeken verkopen zij de zendtijd door aan kleinere videoproducenten. Waar Linda 1.5 miljoen kijkers trekt, trekt ons fictieve programma ‘Gezond leven, zo doe je dat!’ rond de 30.000 kijkers.
Maar hoe effectief is dit voor bijvoorbeeld de groenteboer?
Gemiddeld 30K kijkers is een waarde, een andere waarde binnen kijkonderzoek is kijkdichtheid, het percentage kijkers binnen de beoogde doelgroep. Nu hebben dit soort programma’s een superlaag percentage qua kijkdichtheid t.a.v. de doelgroep. Rond 0.5 % is ongeveer het bereikte effect. Dat klopt ook wel want menig TV staat aan als bewegend behang in bejaardencentra en actief Nederland zit s’morgens niet om half elf voor de TV.
Wat levert het op?
Terug naar de groenteboer, laten we zeggen uit Maastricht, met een 30.000 kijkers met daarvan 0.5% de doelgroep? Dan heb je 150 geïnteresseerden bereikt met landelijke TV. Echter hoeveel van deze mensen gaan op de fiets naar deze groenteboer? Het werkelijke meetbare effect zal maximaal ergens tussen de nul en drie extra klanten zijn. Wat kost dit gemiddeld? Tussen de € 3000 a € 5000 en rond de € 2500 als er een herhaling is van het programma op een andere ochtend.
Maar hoe bereik je meer mensen die daadwerkelijk interesse hebben in jouw product of dienst?
Of te wel het verschil tussen met hagel de verkeerde kant op schieten of het inzetten van een scherpschutter. Daar wil ik je in deze tweede case in mee nemen. Het besteedbare budget is en blijft € 7500,00. Om goed te kunnen vergelijken gaan we uit van een soortgelijk format ter promotie van uw bedrijf. Een cameraploeg met een presentator bij uw bedrijf op visite voor een 3 a 4 uurtjes. Alleen gaat de ‘uitzending’ nu via LinkedIn naar de kijker.
Over de LinkedIn getallen en de effectiviteit.
LinkedIn groeide vorig jaar van 4,6 miljoen in 2019 naar 4,7 miljoen regelmatige gebruikers in 2020. Met ‘Gezond leven, zo doe je dat!’ bereikt u, in het gunstigste geval, 598.000 mensen die binnen uw doelgroep vallen. Hoe kom ik daarbij? 46% van de 1.3 miljoen zorgmedewerkers kijkt gemiddeld om de vier dagen op LinkedIn. Uw advertentiebudget dient nauwkeurig afgestemd te zijn. De LinkedInadvertentie gaat veelvuldig verschijnen en met parameters wordt de doelgroep zo goed mogelijk afgestemd. Maar bereik ik dan beslissing bevoegden?Van de LinkedIn bezoekers werkzaam in de zorg is 37% tussen de 40 en 64 jaar, als wij ervan uitgaan dat binnen deze leeftijdsgroep zich de meeste leidinggevenden bevinden, zijn dat zo’n 220.000 mensen. Als 1% opzoek is of zich oriënteert, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je 2200 potentiële contacten aanboort.
Werkt dit voor elke ondernemer ongeacht zijn branche?
Terug naar de groenteboer. Moet deze ondernemer op LinkedIn of op landelijke TV? Nee, geen van beide, hij kan voor zo’n bedrag een jaar lang, elke week, in een huis-aan-huis blad adverteren. Maar een landelijk opererende ondernemer die binnen een nichemarkt wil opvallen of veel mensen binnen zijn doelgroep wil bereiken, is op LinkedIn goed bediend.
LinksMedia zorgt voor een plan van aanpak.
Als je op LinkedIn wil schitteren, neem dan wel een TV persoonlijkheid die de presentatie verzorgd. Dit garandeert niet alleen een professionele presentatie maar ook verhoogt een bekende naam de nieuwsgierigheid van de kijker om daadwerkelijk te kijken. Daarnaast lift je als bedrijf een stukje mee op de status van de ster. Wordt het een traditioneel bedrijfsfilmpje, een serie korte ‘one issue’ video’s of een webinar/talkshow setting? Of wordt het een live event? Je hebt het immers zelf voor het zeggen want je zit niet vast aan een vast format. Door scherp je prio’s in de gaten te blijven houden bereik je maximale exposure bij je prospects. Dus slim plannen en budgetteren daardoor je doelstellingen optimaal bereiken. Dat bewegend beeld 53 maal beter scoort in vindbaarheid bij Google is al om bekend. Met een goed plan en een doordachte strategie wordt dit dus alleen maar meer en groeit je LinkedInnetwerk enorm.