Live streamen hoe doe je dat?

17 oktober 2020

Maak reuring voor je event met pakkende korte video’s

Met steeds meer Livestreams is het van groot belang dat jouw inspanning om een online event te organiseren de aandacht krijgt die het verdiend. Het bereiken van je doelgroep d.m.v. een gerichte campagne, zorgt er voor dat de ‘zaal’ goed gevuld is. Maak daarom gebruik van het inzetten van aankondigingen d.m.v. pakkende trailers op diverse mediakanalen. Wij maken, in jouw huisstijl, korte video’s die verwijzen naar een inschrijfpagina, de URL van de livestream en je website. Begin hiermee 8 tot 6 weken voor het live of hybride event.

Men is inmiddels wel wat gewend, zorg voor kwaliteit en maak indruk

Het tweede belangrijke punt is dat je gasten geboeid blijven en verrast worden door een afwisselende uitzending van hoog niveau. Door met meerdere camera’s te werken wordt er een televisie waardige stream gerealiseerd. Powerpoint presentaties worden op het juiste moment getoond en video’s kunnen worden ingestart. Geluidskwaliteit naast natuurlijk de beeldkwaliteit is erg belangrijk om je kijkers te blijven boeien. Want anders als in een zaal, als er iets niet goed overkomt haken mensen online makkelijk af en verlaten de stream. Essentieel is daarbij een optimale internetverbinding zowel voor de ontvanger maar zeker waar de livestream wordt ge-upload. Wij gebruiken bounding techniek om een gegarandeerde hoogwaardige stabiele upstream te verzorgen.

Meedoen als kijker boeit en verhoogt de betrokkenheid

De ‘uitzending’ kan naar verschillende kanalen, te gelijk, worden gestreamd. Denk daarbij aan YouTube, Facebook enz. maar ook naar Vimeo waar wij een uitgebreide ondersteuning kunnen bieden met veel extra mogelijkheden. Allereerst een volledig in huisstijl ingerichte webpagina waar de livestream te zien is. Naast de live video kunnen kijkers reageren via de chat. Voor nog meer interactiviteit is het plaatsen van een spontane enquête, poll, mogelijk. Prikkelende vragen houden je doelgroep scherp en het is nog leuker om te kijken! Je legt de kijker een keuze vraag voor met meerdere antwoorden. De uitkomst is na, bijvoorbeeld 5 minuten, in beeld te tonen. Je ziet dan de percentages van de uitkomst en de hoeveelheid deelnemers.

Uitzending gemist? ook na het event je mooiste fragmenten optimaal inzetten

Na het event is de live stream direct opgenomen en terug te kijken. Nu is dit natuurlijk ook inclusief de wachttijd voor aanvang van het programma, handig als check voor de kijker op dat moment maar onnodig beeldmateriaal bij het terugkijken. Dit deel van soms 30 minuten inloop, snijden wij eraf. Daarmee is de video vanaf het begin direct te volgen. Het delen, achteraf, van het event wordt vaak vergeten en dat is erg zonde. Wij knippen enkele memorabele quotes uit de opname en maken daar enkele triggervideo’s van om optimaal mensen te benaderen via social media. Daarnaast is van de gesproken tekst een blog te maken en is van de audio een fraaie podcast te realiseren.

Kortom door goed te plannen en te kijken waar kansen liggen, benut je alle aandachtsmomenten en realiseer je maximaal bereik. Zo is het mogelijk om met een live event, voor, tijdens en achteraf, meer dan honderd posts te plaatsen in een periode van 5 tot 6 weken. daar komt bij dat, door slim te werk te gaan, de investering voor productie en opname, verdeeld over het bereik, minder kost en veel oplevert.

Op zoek naar een sfeervolle locatie om bijvoorbeeld een hybride event te organiseren? Kijk dan eens bij bijbee voor streamen vanuit een oude bioscoop

Of lees ook mijn andere blog voor nog meer locaties.